Amint kinyitjuk a szemünket, rögtön találkozunk a színekkel. Nem kérdés, hogy befolyással vannak-e ránk, hiszen nyitott szemmel 80%-al nõ az érzékelésünk. Az érzékeinkre és a testünkre is egyaránt hatással vannak, nem csoda, hogy néha döntéseinket is befolyásolni tudják. Ha ismerjük hatásukat, bámulatos dolgokra használhatjuk õket a honlap tervezés, arculattervezés, épitészet vagy egyéb területeken. Ha tudatlanul vesszük magunkat körül velük, fejfájást, fáradságot vagy étvágytalanságot is okozhatnak. A tudatlan használat egy rossz álomnál rosszabbat is okozhat egy vállalatnak. Nem csak hatástalan marad a reklám, hanem a terméket sem emelik le a polcról. Mindez egy rossz szín miatt!
A szín tudománya
Amióta világ a világ foglalkoztatja az embereket a szín. A szín a tudomány minden területén kutatás tárgya. Jung szerint a tudatalatti anyanyelve. Max Lüscher svájci pszichológus szerint a vörös, kék, zöld és sárga szín az emberi önértékelés négy alapvető érzésének felel meg. A vörös önbizalmat, a kék elégedettséget, a zöld önbecsülést, a sárga, pedig belső szabadságot jelent. Az ezoterikus tudomány szerint az emberiség fejlődése során fokozatosan gazdagodik a színérzékelés, és szoros összefüggésben van a korszak szellemi szintjével. Szerintük érzésvilágunk, jó közérzetünk a bennünket körülvevő színességből is fakad.
A kínaiak még az ízekkel is összefüggésbe hozzák a színeket. Megfigyelték, hogy a kéket kedvelők sózzák az ételt, míg a zöldet szeretők édesszájúak, az ibolyaszínt választók, pedig a keserűt szeretik. Akinek a vörös a kedvence, egészen biztos, hogy szereti az erőset. A kínaiak az építészetbe is belevették a színek használatát. Az ősi kínai művészet ugyanis azt tanítja, hogy mindenki a számára fontos színekkel gazdagítsa lakásának jelentős részeit.
Néhány országban a biztosítótársaságok is rájöttek egy érdekességre. A piros autót választók általában agresszívabbak, ezért ezt a színt választó autótulajdonosoktól magasabb biztosítási díjat kérnek.
A tipográfia területén is aktívan használják a színeket. Kiadványok készítésénél ugyanis nem csak a betűk jutnak szerephez, hanem a képek és egyéb kiegészítők is. Segítségükkel éri el a tervező a célközönség megszólítását, a megfelelő hangulat kialakítását, a szem megfelelő irányba terelését. A tipográfia tudománya évezredes tapasztalatokon alapul. Ez idő alatt az emberi érzékelés figyelembevételével olyan rendszert sikerült kialakítani, ami az olvasó kényelmét szolgálja, így érve el a kiadvány sikerét.
Eltérő kultúrák, különböző hatások
Ugyan mindenkire hatással vannak a színek, mégse mindegy, a földnek melyik részén élnek a befogadók. Eltérő kultúrákban egy-egy szín különböző jelentéssel bír. Ezt a tényt néha elfelejtik még a cégek marketingesei. A következmény veszteség, amit a terjeszkedő társaság szenved el. Ez történt a McDonald’s-al is Japánban. Eleinte nem értették, mi bajuk van az embereknek a reklámbohóccal. Nem kellett sokat kutatniuk, mire rájöttek a megoldásra. A keleti kultúrákban a fehér a gyász színe. Én se szívesen falatoznék a fekete kaszással egy étteremben.
Tehát míg a keleti kultúrákban a fehér, addig nyugaton a fekete a gyász színe. A vörös és a sárga szimbolikája szintén eltérő. A kereszténység számára a vörös Krisztus szenvedéseit, a sárga Júdás árulását, tehát a gyávaságot jelképezi. Ugyanakkor Kínában a vörös szín szerencsehozó jelentéssel bír, a sárga, pedig kizárólag a császárt illeti meg.
Színek hatásai
Ma már mindent színesítünk. Legyen az újság, szórólap, lakás vagy akár étel. Azért tesszük ez, hogy nagyobb tetszést váltson ki, mert ami tetszik, azzal jobban érezzük magunkat. Ezért aztán az üzleti világban is nagy szerep jut a színeknek, befolyásoló hatásuk miatt.
Tudósok megállapították, hogy a jobb agyfélteke felelős a színek érzékeléséért, a bal agyfélteke az olvasásért. Azt is megállapították, hogy a világos pasztellszínek inkább nyugtatnak, pihentetnek, a sötét vagy az élénkebb színek, pedig energiával töltenek fel. Tesztek eredményei bizonyítják, hogy négy fokkal érezhetjük hűvösebbnek környezetünket, ha hideg színek árnyalataira festjük lakásunk bútorait, tárgyait. A piros az egész állatvilágban a figyelmeztetés jele. Figyelmeztetés a veszélyre. Szintén felméréssel bizonyították, hogy az emberek szívesebben fizetnek ki egy olyan számlát, ami színesen van nyomtatva, mint egy fekete-fehéret.
Honlaptervezés, vagy arculattervezés alkalmával sem szabad megfeledkezni a színek tudatos használatáról. Egy honlapon például a piros cselekvésre buzdító hatását gombok színezésére használva megfelelő irányba terelhetjük látogatóinkat. Erre a színre ugyanis sűrűbben kattintanak a látogatók.
A színek körülvesznek minket. Vagy mi vesszük körül magunkat velük? Akárhogy is, ügyelnünk kell használatukra és meghálálják azt.
forrás: www.prosign.hu |